torsdag 11 december 2008

I VÄNTAN PÅ ATT JULTÄVLINGSSVAREN SKA TRILLA IN ...



Låt oss leka en kvasimatematisk
variant av Gammal som gatans
kioskvältarsegment "100 år senare".

Jag söker en svensk skådespelare.

Låt oss klura:
halvera seklet vi i fantasin står i
begrepp att göra ett historieskutt med.

Då hamnar du på året då Ian Fleming
skriver första boken om James Bond.
Samma år föds också Pierce Brosnan
(femte snubben som förkroppsligat
agenten på vita duken).

Inte nog med att Brosnan tittar ut
och ser dagens ljus för första gången
så gör även den svenska skådespelaren
jag tänker på det.
Blott med ett par månaders mellanrum
samt Nordsjön som geografisk avstånd.

Enligt mig själv skulle personen i gåtan
vara ett utmärkt val till en svensk Bond:
han har kroppen, solbrännan och det ofta
politiskt inkorrekta inställningen till
det motsatta könet.

Gåtan:
Vad heter skådespelaren?

* * *

Jag avslöjade ovan att Pierce Brosnan var
den femte att spela Bond i ordningen, då kan
ni säkert lista ut hur många som spelat
honom totalt. Med lite tur och skicklighet
från er sida vill jag nu veta detta ...

Bonusgåta 1:
Hur många procent av det antal personer
som gestaltat James Bond på vita duken
är födda engelskmän?

* * *

Bonusgåta 2:
Vilken känd grönsak har producerat dom
flesta Bondrullarna?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu så tror jag att jag har knäckt det. Men inte så smidigt som jag hade önskat. Det beror dels på att mina Bond-kunskaper är så gott som osynliga.
Något som jag fortfarande klurar på i skrivande stund är om bilden till gåtan kan vara till någon hjälp i klureriet. Inte för mig iallafall.
Jag förstod helt enkelt inte hur man skulle göra för att få reda på årtalet, jag kom fram till 1950, men kollade för säkerhets skull när första Bond-boken skrevs. 1953.
Efter det sökte jag på årtalet 1953och kollade vilka som föddes då. Jag gick igenom namnen och stannade upp vid dem jag kände igen. Kjell Bergqvist. Jag tänkte på förklaringen du hade på skådespelaren i fråga. Jag kom fram till att det måste vara han. Men jag vet inte om jag håller med. Och när jag sökte på Pierce Brosnan såg jag att det inte skilde många månader mellan deras födelsedagar.
Mitt svar på gåtan är: Kjell Bergqvist.

Så bonusgåtan nummer ett. Det tog tid, för att jag lät det ta tid. Hittade en bra sida till slut: http://www.algonet.se/~nalle5/bond/galleri/bonds.html
Mitt svar är: 14%
Och det krävdes blod!

Bonusgåta nummer två däremot. Med googlesökningen "producent +Bond" fick jag fram namnet på henne: Barbara Broccoli. Heh. Stort att ha en figur à la Hellsing som producent.

Puh!

Robert Lars Christian Ekberg sa...

Tämligen intressant!

Om du varit mer uppmärksam på vad leken hette skulle du hitta det korrekta årtalet snabbare. "100 år senare" var det ju.

Giffarnas klubb grundades 1903 (+100=2003)

Sen skulle vi "halvera seklet". Hälften av 100 är ju såklart 50. Alltså: 2003-50=1953.

Kjell Bergqvist är helt rätt. Vore inte det en fin agent, så säg?!

Men procenten har du schabblat till en aning. Det är endast 6 stycken som spelat Bond på "den vita duken", det vill säga "på biograf".

Barry Nelson och David Niven spelade så vitt jag vet endast variationer av karaktären på teve.

Jag kan ha fel, men jag menade såklart dom som spelat den "riktiga 007", i filmer som är gjorda av produktionsbolaget EON, som är lite som dom officiella Bond-makarna.

Rätt svar: 33 (komma33333333333osv) %.

Broccoli är grönsaken, helt klart!

Jag syftade dock på Barbaras farsan Alfred R. Broccoli.

Men friskt vågat, hälften vunnet!
Helt fel ute var du inte.